söndag 1 december 2013

Apelsinsaft - hemgjord är godast!


Jag utgår från receptet i Vår kokbok när jag gör apelsinsaft - och det kan aldrig bli fel. Så lätt att göra och så gott! Som apelsinsaft ska smaka. C-vitaminet förstörs inte eftersom själva saften inte kokar! 
Det blir ca 1,5 liter saft. 
Nu är apelsinerna ganska billiga så det blir saft av bästa kvalitet till en väldigt billig penning!
 Det både lönar sig och smakar bättre med hemlagat. 
Dessutom tar det inte så lång tid som man skulle kunna tro. 

Du behöver:
1 kg apelsiner
9 dl socker
1 msk citronsyra
5 dl vatten

Borsta apelsinerna i varmt vatten. Skala av det yttersta gula skalet på apelsinerna med en potatisskalare eller ett ciceleringsjärn ner i en bunke, häll i sockret och citronsyran. Koka upp vattnet och slå det över sockerblandningen. Låt lagen kallna. 

Pressa saften ur apelsinerna och rör ner det i den kalla lagen. Sila sedan saften och tappa upp på rengjorda kalla flaskor - som helst ska vara mörka. Men jag hade tyvärr inga såna flaskor! 


Önskar en fin ny vecka och en något sen första adventshälsning kommer här!

Kramar, Cath.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varmt välkommen till mig! Jag blir så glad för en hälsning från dig!